Ticker

6/recent/ticker-posts

Ad Code

Responsive Advertisement

कक्षा-10 विज्ञान अध्याय 6 जैव प्रक्रम।Class 10 Science Chapter 6 Biological Processes

 Tajendra kumar singh

कक्षा-10 विज्ञान अध्याय 6 जैव प्रक्रम।

Class 10 Science Chapter 6 Biological Processes

प्रिय विद्यार्थियों mainpuri classes में आप का स्वागत है इस लेख में कक्षा10 के विज्ञान जैव प्रक्रम, अध्याय 6 के विषय में बताया जाएगा, तो आप इस लेख को पूरा अवस्य पढ़े।

Class-10-Science-Chapter-6-Biological-Processes

English

Dear students, welcome to mainpuri classes, in this article we will tell about the science of biological process of class 10, chapter 6, then you must read this article completely.

प्रश्न 1:-जैव क्रियाएँ  किसे कहते हैं?इसकी प्रमुख विशेषताएं बताइए।ये कितने प्रकार की होती हैं?

उत्तर:-समस्त जीव धारियों में उसकी आधारभूत आवश्यकता की पूर्ति हेतु शरीर में कुछ संश्लेषणात्मक एवं विश्लेषणात्मक कियाएँ सदैव चलती रहती हैं,जो जीव को जीवित बनाये रखने के लिए आवश्यक होती हैं,इन्हें जैविक क्रियाएं कहते हैं। जैसे-पोषण, श्वसन, परिवहन, उत्सर्जन, वृद्धि, जनन आदि। जैविक क्रियाओं का नियंत्रण विशेष प्रकार से होता है।जीवधारी विभिन्न प्रकार से इन कियाओ को सम्पादित करते हैं,फिर भी इनमें मौलिक समानता पाई जाती है।जन्तुओ और पौधों में हिने वाली समस्त जैविक क्रियाएँ मूलतया समान होती हैं।निम्न श्रेणी के जीवधारियों में जैविक क्रियाओं का संचालन सरल और उच्च श्रेणी के जीवधारियों में जैविक क्रियाओं का संचालन जटिल होता है।

जीवों में होने वाली जैव-रासायनिक अभिक्रियाओं को दो समूहों में बांट लेते हैं-

English

Ques 1: - What are biological activities? Tell its main features. How many types are they?

Ans: - In order to fulfill its basic need in all living beings, some synthetic and analytical processes are always going on in the body, which are necessary for the survival of the organism, these are called biological activities. Such as nutrition, respiration, transport, excretion, growth, reproduction etc.  The control of biological activities is done in a special way. Organisms perform these actions in different ways, yet fundamental similarity is found in them. All biological activities in animals and plants are basically the same. Operation of activities is simple and operation of biological activities in higher order organisms is complex.

'Class 10 Science Chapter 6 Biological Processes'

The biochemical reactions occurring in living organisms are divided into two groups-

इसे भी पढ़ें-कक्षा 10 विज्ञान/लघुत्तरीय प्रश्न -पाठ-6।Class 10 Science / Short Answer Type Questions - Lesson 6

(A)- अपचयी क्रियाएँ :- इन जैव क्रियाओं में जटिल कार्बनिक पदार्थ सरल कार्बनिक पदार्थो में विखण्डित हो जाते हैं;जैसे - पाचन,श्वसन आदि।

English

(A) - catabolism activities: - In these biological processes complex organic substances are broken down into simple organic substances; For example - digestion, respiration etc.

(B)- उपचायी क्रियाएँ:-इन जैव प्रक्रियाओं में सरल कार्बनिक पदार्थों से जटिल कार्बनिक पदार्थों का संश्लेषण होता है; जैसे- पौधों में प्रकाश संश्लेषण, जन्तुओ में प्रोटीन, वसा,न्यूक्लिक अम्ल आदि का संश्लेषण।

English

(B) - Remedial Actions: - In these biological processes, complex organic substances are synthesized from simple organic substances;  For example, photosynthesis in plants, synthesis of proteins, fats, nucleic acids etc. in animals.

प्रश्न 2:-पोषण क्या है?स्वपोषी पोषण की परिभाषा लिखिए।यह कितने प्रकार का होता है,प्रत्येक का एक-एक उदाहरण भी लिखिए?

उत्तर:-पोषण की परिभाषा- जीवों द्वारा भोजन तथा अन्य खाद्य पदार्थों के पाचन आए पोषण तत्वों को प्राप्त करने की प्रक्रिया को पोषण कहते हैं।

स्वपोषी पोषण:-स्वपोषण का शाब्दिक अर्थ स्वयं को पोषित करना,जैसे-हरे पादप,कार्बन डाइऑक्साइड, और जल से प्रकाश तथा पर्णहरिम की उपस्थिति में प्रकाश-संश्लेषण क्रिया द्वारा अपने भोज्य पदार्थों का निर्माण स्वयं करते हैं,स्वपोषी कहलाते हैं।

'कक्षा-10 विज्ञान अध्याय 6 जैव प्रक्रम।'

इसे भी पढ़ें-

यू.पी. बोर्ड : विज्ञान-10 - बहुविकल्पीय प्रश्न। U.P. Board : Science-10 - Multiple Choice Questions.

English

Que 2:- What is nutrition? Write the definition of autotrophic nutrition. How many types are there, also write one example of each?

Ans: - Definition of nutrition - The process of obtaining the nutritional elements from the digestion of food and other foods by the organisms is called nutrition.

Autotrophic Nutrition: - The literal meaning of autotrophic nutrition is self-sustaining, such as green plants, making their own food by photosynthesis process in the presence of light and foliage from carbon dioxide, and water, are called autotrophs.

'Class 10 Science Chapter 6 Biological Processes'

स्वपोषी पोषण दो प्रकार का होता है-

(A)-प्रकाश-संश्लेषी:-अधिकांश पौधे तथा कुछ जीवाणु पर्णहरित तथा प्रकाश की उपस्थिति में वायुमंडल में CO2 तथा मृदा से जल (H2O) लेकर भजन का निर्माण करते हैं।इस क्रिया में ऊर्जा का उपयोग होता है।

(B)- रसायन संश्लेषी:-कुछ जीवाणु जल की अपेक्षा विभिन्न प्रकार के रसायनों की ऊर्जा का उपयोग कर खाद्य संश्लेषण केते हैं।यह यह क्रिया पर्णहरित की अनुपस्थिति में होती है;जैसे-नाइट्रिकरण जीवाणु,सल्फर जीवाणु आदि।

English

There are two types of autotrophic nutrition-

(A)-Photosynthetic:-Most plants and some bacteria make hymn by taking CO2 in the atmosphere and water (H2O) from the soil in the presence of foliage and light. Energy is used in this process.

इसे भी पढ़ें-

स्वेस के अनुसार-पृथ्वी की रासायनिक संरचना / कक्षा 12 भूगोल।According to Swas - Chemical Composition of the Earth / Class 12 Geography

(B)- Chemosynthetic:- ​​Some bacteria use the energy of different types of chemicals instead of water to synthesize food. This process takes place in the absence of chlorophyll; e.g. nitrification bacteria, sulfur bacteria etc.

प्रश्न 3:-प्रकाश-संश्लेषण को प्रभावित करने वाले कारकों का उल्लेख किजिए।

उत्तर:-प्रकाश-संश्लेषण की दर को बाह्रा और अन्तःकारक प्रभावित करते हैं ये कारक निम्न हैं-

(1) प्रकाश-संश्लेषण को प्रभावित करने वाले बाह्रा कारक:- ये निम्नवत है-

●-प्रकाश:-प्रकाश-संश्लेषण की दर दृश्य प्रकाश की उपस्थिति में अधिकतम होती है।प्रकाश-संश्लेषण की प्रक्रिया प्रकाश की तीव्रता बढ़ने के साथ बढ़ती है,लेकिन तीव्रता बहुत अधिक बढ़ने पर प्रकाश-संश्लेषण की दर अचानक कम हो जाती है,क्योंकि अधिक तीव्रता पर पर्णहरिम का सोलेराइजेशन हो जाता है।

'कक्षा-10 विज्ञान अध्याय 6 जैव प्रक्रम।'

●- कार्बन डाइऑक्साइड:-वायुमंडल में CO2 की मात्रा बढ़ने से प्रकाश-संश्लेषण की दर भी बढ़ जाती है।

●-तापमान:-पादपों में प्रकाश-संश्लेषण की दर 10-35℃ तापमान तक बढ़ती है। इससे कम अथवा अधिक तापक्रम पर एंजाइम का विकृतिकरण हो जाता है,जिससे प्रकाश-संश्लेषण की दर कम हो जाती है।

●-खनिज लवण:-खनिज लवणों ;जैसे-Mg,Fe, Mo, S की कमी से भी प्रकाश-संश्लेषण की दर कम हो जाती है।

●-जल:-जल से प्राप्त हाइड्रोजन, कार्बन डाइऑक्साइड का अपच्यन करती है।अतः जल की मात्रा बढ़ने से प्रकाश-संश्लेषण की दर बढ़ जाती है।

(2)-प्रकाश-संश्लेषण को प्रभावित करने वाले अन्तःकारक:-पत्ती की संरचना,रन्ध्र की संरचना, स्तिथि,संख्या और वितरण एवं खम्भ ऊतक की कोशिकाओं में पर्णहरिम की मात्रा आदि कारक होते होते हैं

English

Ques 3:- Mention the factors affecting photosynthesis.

Ans:- The external and internal factors affect the rate of photosynthesis, these factors are as follows-

(1) External factors affecting photosynthesis:- These are as follows-

●-photosynthesis:- The rate of photosynthesis is maximum in the presence of visible light. The process of photosynthesis increases with the increase in the intensity of light, but the rate of photosynthesis suddenly decreases when the intensity is very high, Because at higher intensity, the solarization of Paranharim takes place.

●- Carbon Dioxide:- The rate of photosynthesis also increases due to the increase in the amount of CO2 in the atmosphere.

●-Temperature:- The rate of photosynthesis in plants increases up to 10-35℃ temperature.  This leads to denaturation of the enzyme at lower or higher temperatures, which reduces the rate of photosynthesis.

●-Mineral salts: The rate of photosynthesis also decreases due to the lack of mineral salts (eg, Mg, Fe, Mo, S).

●-Water:- Hydrogen obtained from water, reduces carbon dioxide. Therefore, with increasing amount of water, the rate of photosynthesis increases.

(2)-Interacters affecting photosynthesis:- There are factors such as the structure of the leaf, the structure of the stomata, the position, the number and distribution and the amount of foliage in the cells of the pillar tissue.

इसे भी जाने-

सामाजिक विज्ञान-भारत का राष्ट्रावाद-असहयोग आंदोलन।Social Science-Nationalism of India-Non-cooperation Movement.

प्रश्न 4:-क्या प्रकाश-संश्लेषण के लिए पर्णहरिम आवश्यक हैं:-

उत्तर:-इसके प्रयोग के लिए कोई चित्तीदार पादप ;जैसे- क्रोटोन,कोलियस आदि लेते हैं,जिसकी पत्तियों पर हरे रंग के धब्बे पाये जाते हैं अर्थात केवल इन्हीं स्थानों के अंदर पर्णहरिम होता है।इसे लगभग 48-72 घण्टे अंधेरे में रखकर मण्ड रहित कर लेते हैं। कुछ समय(5 से 6 घण्टे) बाद सूर्य के प्रकाश में रखने के बाद यदि पादप की एक पत्ती का मण्ड परीक्षण करते हैं,तो केवल उन्हीं स्थानों पर मण्ड मिलेगा ,जिन स्थानों पर हरा रंग मिलता है। इस प्रक्रिया में पर्णहरिम स्थानों को मण्ड परीक्षण से पूर्व ही चिन्हित करना आवश्यक होता है।'कक्षा-10 विज्ञान अध्याय 6 जैव प्रक्रम।'

English

Que 4: - Are the foliage necessary for photosynthesis:-

Ans: - For its use, any potted plant eg- croton, coleus etc. is taken, whose leaves are found with green spots, that is, only inside these places is the foliage. Keeping it in the dark for about 48-72 hours.  devoid of.  After some time (5 to 6 hours) after keeping it in the sunlight, if we test the starch of a leaf of the plant, then only those places will get the starch, where green color is found.  In this process, it is necessary to mark the green spots before the test.

Class 10 Science-Chapter-6-Biological-Processes
                   प्रकाश-संश्लेषण में पर्णहरिम का महत्व

उपरोक्त प्रयोग से सिद्ध हिता है,कि प्रकाश-संश्लेषण के लिए पर्णहरिम आवश्यक होता है।

It is proved from the above experiment, that photosynthesis is necessary for photosynthesis.

अन्य टैग:-

(प्रकाश-संश्लेषण के कारक)-(पोषण क्या है)-(जैव क्रियाएँ)- (कक्षा 10 विज्ञान अध्याय 6)-(यूपी बोर्ड कक्षा 10 विज्ञान)

English

Other Tags:-

(Factors of Photosynthesis)-(What is Nutrition)-(Biological Activities)-(Class 10 Science Chapter 6)-(UP Board Class 10 Science)

प्रिय दोस्तों आप के सुझाव,सवाल और शिकायत पर हम अमल करने के लिए हमेशा तत्पर है।आप हमें बिना किसी हिचकिचाहट के कमेंट बॉक्स में लिखें हम आप को अतिशीघ्र जबाव देगें,और इस लेख को शेयर अवस्य करें व हमें फॉलो करना ना भूलें,हमारा पता है-

फॉलो करने के लिए यहां क्लिक करें

English

Dear friends, we are always ready to implement your suggestions, questions and complaints. Write us in the comment box without hesitation, we will give you the answer as soon as possible, and do not forget to share this article and follow us,  our address is-

 Click here to follow

लेख पढ़ने के लिए धन्यवाद

आप का दिन शुभ हो

thanks for reading the article

 have a nice day

एक टिप्पणी भेजें

1 टिप्पणियाँ

Ad Code

Responsive Advertisement